Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Шановний Зеновій Васильович!
Згідно до Пропозицій ДСА України щодо оптимізації судів запропоновано об'єднання Київського та Дзержинського судів м. Харкова. Збори суддів Київського районного суду м. Харкова обговорили вищевказані пропозиції і пропонують врахувати наступне.
Виходячи з етимології слова «оптиміза́ція», цей процес передбачає знаходження найкращого варіанту, з метою чого він власне і здійснюється. Тому запропоновані пропозиції щодо оптимізації судів повинні покращити роботу судів, забезпечити доступ до правосуддя та створити дієвий механізм реалізації фундаментального права кожного на справедливий суд з огляду його інституційних та організаційних аспектів.
При вирішенні проблеми об'єднання судів у великих містах необхідно виходити із базової формули запропонованої ДСА, а також враховувати низку чинників, які істотно впливають на показники навантаження суддів.
Так, правило створення судів від 12 суддів вказує на те, що всі 9 міських судів 2-мілліонного міста Харків мають право продовжити роботу без стресів і руйнації ї судової системи.
Недоречною є пропозиція об'єднання Київського районного суду м.Харкова, де штатна чисельність суддів 20, а фактична 16 (тобто 80% працюючих суддів) з Дзержинським районним судом м.Харкова із штатною чисельністю суддів 22, а фактичною 11 (50% від штату), оскільки специфікою Київського району м.Харкова є розташування на його території Головного слідчого управління Національної поліції, Слідчого Управління Служби безпеки в Харківській області, Головного Управління ДФС України в Харківській області, Харківської митниці ДФС України, Головного управління служби надзвичайних ситуацій України в Харківській області, Харківської обласної державної адміністрації, Управління державної пенітенціарної служби України в Харківській області, найбільшого торгового центру Європи – «Барабашово», 17 вищих навчальних закладів, тощо.
На території району постійно проживають 182,9 громадян та 230 тис. щоденно прибувають та відбувають з району. Київський район м.Харкова має найнижщий рівень безпеки серед інших районів міста. Так, за рейтинговими дослідженнями у Київському районі м. Харкова щомісячно вчиняється 281,8 злочинів на 10 000 громадян, в той час як в Індустріальному районі міста тільки 153,4. Це пов'язано з великою кількістю людей, які працюють або навчаються тут та прибувають у місця масового відпочинку та проведення видовищних заходів.
Наведені показники наочно свідчать про специфіку Київського району, яка обумовлює високе навантаження суддів Київського районного суду м. Харкова.
Так, апарат Київського районного суду щоденно реєструє близько 100 одиниць клопотань, які надходять від 300 слідчих вказаних підрозділів, до 30 позовних заяв, 40 адміністративних матеріалів та до 80 кримінальних проваджень щомісячно. Середнє навантаження на штатну одиницю нашого суду є найвищим у Харківській області і складає 99,5 ( фактичне навантаження також найвище в області і складає 171 одиницю в місяць).
Серверне обладнання суду працює повільно, автоматизована система документообігу часто гальмує або висне.
Зважаючи на сказане об'єднання Київського районного суду м.Харкова з Дзержинським районним судом м.Харкова не тільки не забезпечить оптимізації, а знищить систему, оскільки в одному суді може бути тільки одна система реєстрації справ та матеріалів. Суди територіально знаходяться в різних місцях міста, передача справ від одного до іншого можлива буде не більше 1 разу на день, а як будуть вирішуватися справи, які підлягають негайному розгляду (встановлення факту смерті, народження, вирішення відводів)?
Значні організаційні складнощі будуть пов'язані з забезпеченням реалізації вимог КПК України щодо розгляду кримінальних проваджень колегією суддів, які фактично знаходяться в різних судах. Зазначене призведе лише до переїзду судді з одного приміщення до іншого за рахунок втрати процесуального часу для розгляду інших справ. І як наслідок – порушення засади розумних строків, перешкоджання здійсненню правосуддя та доступу до нього.
Не вбачається від запропонованих змін і оптимізації видатків державного бюджету на утриманнях нових суддів, адже їх фактична чисельність буде відповідати існуючій штатній чисельності.
Наприкінці вважаємо за доцільне зазначити, що процес об'єднання судів має корелювати адміністративно-територіальній реформі, а не відбуватися автономно, фактично руйнуючи судову систему, яка на цей час є абсолютно дієвою, доступною та зрозумілою для людей.
Таким чином, збори суддів Київського районного суду м. Харкова, з метою забезпечення доступу до правосуддя, за відсутності на цей час адміністративно-територіальних змін пропонують не включати в список для ліквідації, реорганізації Київський районний суд м.Харкова.
Зазначене звернення направити голові Ради Суддів України, уповноваженим представникам ОБСЄ в Україні, експертам USAID GRECO, Венеціанській комісії, місцевим громадським організаціям та розмістити його на офіційному веб-сайті суду для обговорення громадськості.